Sample Menu

Sample Module

Lorem Ipsum is simply dummy text of the printing and typesetting industry. Lorem Ipsum has been the industry’s standard dummy text ever since the 1500s, when an unknown printer took a galley of type and scrambled it to make a type specimen book.

Dobrý den, chtěla bych pomoci se spánkovou poruchou u syna, je mu 16 let, večery tráví většinou u počítače, bohužel poslední dobou se mu stává, že i když chce usnout, nemůže třeba tři hodiny, ráno pak nemůže vstát do školy. Se sportem skončil před dvěma lety a teď chce znovu začít, ale treningy budou také večer od osmi do devíti, tak snad to nevadí, doufám, že ho unaví. Já domů přijíždím večer, žijeme sami, starší dcera se odstěhovala. Děkuji za odpověď.

Dobrý den,

díky za váš dotaz. Každý to se spánkem máme trochu jinak, někdo ho potřebuje více, někdo méně. Nevím, jak je na tom konkrétně váš syn. Ale obecně v období dospívání potřebujeme spát více. Pokud obtížně usínáme, budíme se často během noci a ráno vstáváme s pocitem, že jsme unaveni, je určitě na místě pátrat po tom, zda můžeme z hlediska spánkové hygieny něco pozměnit. Nemusí hned jít o spánkovou poruchu. Ta bývá skutečně zjištěna jen u části lidí, kteří s problematickým spaním k odborníkům přichází.

Používání počítače před spaním je v případě, že špatně usínáme, vyloženě kontraproduktivní. Zhruba dvě hodiny před spánkem bychom měli postupně tlumit světla. Hodině před uložením se ke spánku někdy říkáme fialová a je vhodné během ní nepoužívat PC, nedívat se na TV. Proč? Protože cirkadiánní rytmus (rytmus střídání spánku a bdění) řídí hormon melatonin, jehož produkce je ovlivněna světlem a tmou. Tedy i světelným vyzařováním televize či počítačů.

Co se sportu týká, je to velmi individuální. Záleží o jaký sport se jedná, v jaké intenzitě ho děláme a jak rychle po něm potřebujeme usnout. Pokud se sportováním rozpumpujeme, nabudíme, může být velmi obtížné zabrat hned poté, co si po sportu dáme sprchu. Organismu trvá, než se po fyzickém výkonu uklidní do té míry, že jsme schopni usnout. Když však nemáme ambici spát například do dvou hodin po konci sportování, nemusí nám to dělat obtíže. Opakuji však, že je to velmi individuální, každý organismus je schopen se klidnit různě rychle.

Pohybová aktivita může mít velmi dobrý vliv na kvalitu spánku. Je nezbytnou součástí zdravého životního stylu. Věřím, že zdravé sportovní vyžití vašemu synovi může dodat onu potřebnou ingredienci únavy, která mu umožní zdravější spaní. Kvalitu spánku včetně usínání, častého buzení se, ale i subjektivně vnímaného nevydatného spaní, je ovlivňována našimi starostmi, tím, co prožíváme, v jaké jsme životní situaci. Starosti, které se nám přes den daří někam skrýt v návalu činností, se při ulehnutí na lůžku začínají v tichu a klidu zjevovat jasněji. Spolu s nimi přichází myšlenky na to, že zase nemůžeme usnout, budeme unaveni. Vyvoláváme si pocit úzkosti, obav, které umožňují výskyt dalších negativních myšlenek a tak pořád dokola. Říkáme tomu bludný kruh obav z nespavosti. Velmi doufám, že se synovi spánek zlepší.

S přáním všeho dobrého Petr Jarolímek